31 October 2012

Taufan Sandy Badai Timur AS

Ship Bottom: Kerajaan tempatan dari North Carolina hingga ke Cennecticut mengisytiharkan darurat manakala Delaware mengarahkan perpindahan wajib di kawasan pantai selepas taufan Sandy yang melanda Caribbean, mula membadai wilayah timur Amerika Syarikat dengan hujan lebat, angin kencang dan salji tebal semalam. 

Sandy dijangka menjejaskan lebih 60 juta penduduk apabila ia bertembung dengan dua lagi ribut kuat musim sejuk. Pakar berkata kekuatan angin bukan menjadi perkara utama apabila ia membadai tetapi kesannya akan dapat dirasakan sehingga 1,300 kilometer dari Pantai Timur hingga ke Great Lakes. 
Pihak berkuasa memberi amaran terhadap penduduk di kawasan pantai untuk mengelak laluan taufan berkenaan. 


Pengarah agensi pengurusan kecemasan persekutuan, Craig Fugate berkata ribut adalah satu ancaman bukan hanya kawasan pantai: Ini adalah sebuah kawasan yang besar, katanya. 

Gabenor New Jersey, Chris Christie mengisytiharkan perintah darurat ketika beratus penduduk pantai mula berpindah dan negeri itu dijangka menutup semua kasino. 

Gabenor New York mempertimbangkan untuk menutup keretapi bawah tanah bagi mengelak ancaman banjir dan berpuluh negeri lain memberi amaran kepada penduduknya untuk bersedia sedia kemungkinan terputus bekalan elektrik selama beberapa hari. 

Pusat puting beliung kebangsaan di Miami berkata Sandy akan terus bergerak hingga ke pantai Tenggara bagi kebanyakan hari dan mendekati negeri Atlantik tengah menjelang malam Isnin. 
Ramalan kaji cuaca berkata bahawa keadaan ribut tropika merebak di seluruh kawasan pantai North Carolina dan angin kencang bermula sepanjang pantai Atlantik tengah pada Ahad. 

Di Ship Bottom, utara Atlantic City, Alice dan Giovanni Stockton-Rossini menghabiskan masa pada Sabtu untuk mengemas barangan di kediaman mereka beberapa meter dari pantai Long Beach Island. Kebanyakan jiran mereka secara sukarela bersedia untuk berpindah. 
AP

























No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...