17 December 2013

Semakin kecil.. Samsung mini sata

Assalamualaikum.. Samsung telah memperkenalkan mini sata 1 tb.. Kecik ja.. Hehehe.. Dulu first kluar 1 tb punya harddisk bukan main besar lagi.. Kena support dgn plug.. Pastu sata pun agak besaq.. Tp skrg semakin kecil fizikalnya ttp semakin besar kapasiti nya.. Hahaha.. Itulah teknologi..

Sumber : http://m.computerworld.com

08 December 2013

Khemah tak sesuai??

Assalamualaikum..
Baru2 ni shabery chik kata kat media.. Bahawa mangsa banjir xsesuai guna khemah.. Biar semua duk dlm dewan.. Khemah xsesuai.. Panas katanya.. Nanti dah bg khemah depa mintak aircond plak... Pastu duduk sekejap ja.. Jepun xpe la.. Depa kena gempa bumi.. Lama dok dlm khemah tu.. Baik.. Ok.. Tp persoalannya..

Kenyataan apakah itu?? Tahap menteri ka pemikiran mcm tu..

Kata Malaysia negara Islam.. Jd dimanakah kewajarannya dlm keadaan seumpama itu xdak batas2 diantara lelaki dan wanita.. Bila tido bukan smua yg jenis tido diam.. Ada yg terkangkang , terjulur sana, terselak sini.. Nak tukar tudung, menyusu anak..  Sebgai org Islam kena la jga benda ni.. Ini keutamaan.. Menjaga agama.. Ada disebut dalam Maqasid Syari'yyah..

Wlpn tak duduk lama kat pusat penempatan tu.. Khemah ni bukan ada tarikh luput.. Lepas guna blh simpan tahun depan blh guna lagi..

Aku xphm la knapa menteri2 kat Malaysia ni mcm IQ rendah ja.. Tolong la research skit.. Kita bukan nk tunjuk pandai.. Tp klu org bwh bg pandangan.. Blh ja klu nak terima.. NABI kita pun menghormati pendapat org yg lebih muda dari Beliau.. :-)

07 December 2013

" Masih basah kenangan2 indah dahulu "


Assalamualaikum..
Alhmdlh.. Selesai sudah makan nasik bungkus..hehe.. Xbalik rumah istri minggu ni.. Huhu.. Kebetulan td di fb ada kawan aku tag satu video..  Fathul bari sedang bernasyid di PAU13.. Aku xnak alert apa2 pun pasal PAU tu.. Tp pasal nasyid tu ja.. Lirik lagu tu dan pencipta lagu tu sudah semstinya bukan hasil ciptaan fathul bari..hehe..

Lagu tu sbnrnya mengingatkan aku dgn hari2 yang gemilang pd awal permulaan zaman belajar ku.. Sapa yg lahir sekitar tahun 1987 yg bersekolah agama pasti tahu tntg lagu ni..  Klu bernasyid pasti lagu ini menjadi pilihan..

Saat itu, aku baru mula mengenal erti hidup.. Sekolah ku hanya tinggalan2 bangunan yg usang, kerusi meja xlah berapa selesa, ttpi masih blh digunakan lagi,  disitu pelajar lelaki dan perempuan tidak bercampur, asramaku hanya bangunan kayu, guru2 ku smuanya berilmu,

dan disitulah aku mengenal bahasa syurga, yakni bahasa arab, aku mula mengenal Al-Quran, menghafal Al-Quran, belajar tntang solat, wlpun ketika itu aku sudah di tingkatan 1.. Ttp tiada istilah terlambat...

Disitu aku mula menjadi manusia, aku tidak lagi membuatkan emak dan ayahku marah kpd ku,aku semakin matang.. aku mula memikir tntg islam..Sekolah aku tidaklah sehebat sekolah asrama penuh yg lain, ttp apabila nama sekolah aku disebut, pasti ada saja yg mengenalinya.. Sekolah aku byk harta wakaf, tiap musim buah kami hnya menunggu lori buah sampai.. Sekolah aku sekolah agama rakyat, swasta, yurannya agak mahal, ttp bila disekat perkapita ramai yg terjejas.. Tp smngt aku xpernah terjejas,

Dari tingkatan 1-5 aku belajar subjek sains, tidak pernah sekali aku belajar di dalam makmal sains, sekolah kami tidak ada makmal sains, tp aku mampu meraih A1 dlm subjek sains..

Aku tidak pernah bercita2 untuk bertukang di dalam bilik kemahiran hidup.. Kerana tak pernah ada pun bilik utk bertukang itu..Semunya hnya dalam banyangan, ttp aku mampu utk menyiapkan projek kemahiran hidup..

Kami tidak pernah diajar utk menjadi pengganas.. Ttp kami diajar utk menjaga agama.. Aku pernah dipandang hina, dipandang sebelah mata oleh org disekeliling aku ,termasuk sepupu sepapat aku.. Katanya bila aku  bersekolah di situ aku tidak mempunyai masa depan..

Aku tidak pernah mengeluh, wlpun ada sesekali aku terasa hati, adat la seorg yg mempunyai hati dan perasaan.. Tp smngt aku xprnah luntur.. Ketika itu aku dah blh membahagiakan emak dan ayah aku.. Dah boleh mendoakan mereka.. Terima kasih kerana mereka beri sokongan semasa aku belajar..

Bila tiba waktu kptsn peperiksaan diumumkan.. Pasti ramai yg bertanya pada emak aku.. Tp aku xpasti apa jawapan emak.. Xpe la.. Kptsn tu xmenjaminkan apa2 pun pd aku.. Bg aku kebahagian abadi adalah di akhirat sana..

Dan disini aku jugak belajar erti pengorbanan.. Seawal tgktn satu aku dah mula berdikari.. Masa aku bersama emak dan ayah semakin terhad.. Aku merasainya sehinggakan bila pulang sekali sekala ke rumah.. Aku akan menghabiskan dan memanfaatkannya bersama mereka..

Ye.. Lagu ini benar2 menyentuh perasaan aku. Tambah2 pula aku pernah menceburi dalam nasyid ketika belajar dahulu.. :-)

SEMOGA ISLAM KEMBALI GEMILANG....

MADRASAH TAUFIKIAH AL-KHAIRIAH AL-HALIMIAH (Pondok Pak Ya) - Kedah

Masih lagi terasa... (^____^)

Assalamualaikum..
Alhmdlh.. Perkahwinan ku di antara isteri ku dah masuk 8bulan lebih.. Alhmdlh.. Hari2 terasa pengantin baru.. Hehe.. Semlm masa kemas2 hardisk.. Susun2 fail yg semak dlm tu.. Cuci virus..  Sekali terpandang cinta hati aku.. Gmbar wedding kitorg.. Hehe.. Habis masa dok tgk gmbar2 tu.. ALHMDLH..
Semoga hari2 yg ku lalui adalah hari2 yg bahagia aku dan dia.. Wlpun susah.. Ada mslh.. Mgkin kami ttp bahagia sebab sama2 pikir n selesaikan masalah.. Hehehe..
Alhmdlh.. Ramai dah kawan2 aku yg mendirikan rumah tangga.. Aku pun tumpang bahagia.. Nnti kita reunion ok.. Bwk anak bini.. Bg kawan2 aku yg blom kahwin.. Xpa.. Slow2.. InsyaAllah xlama lagi la tu.. 
Skrg ni kawan karib aku.. Sorg ja xkawin lagi.. Hehe.. Tp coming soon.. :-) 

06 December 2013

Kereta sedan Baru dari Perodua :: sentuhan mewah

Assalamualaikum..
inilah kereta yang akan perodua keluarkan..konsep mewah gitu..cuma kapasiti enjin je blom diketahui..hehe klu lebih dari 1.5 ok la.. dan klu mahal sgt..baik ambik kereta import.. 

05 December 2013

Tak kesampaian nak membantu :-(

Assalamualaikum..
Berhubung dgn banjir yg berlaku di terengganu,pahang..Aku sbnrnya tercari2 gak mana2 ngo perlukan sukarelawan..  Kbykn sekitar2 daerah yg dekat2 dgn tmpat kejadian ja perlukan.. Mgkin ada yg sukarelawan dr KL.. Tp aku blom jumpa lagi..

Kita disini selesa, mereka disana xselesa.. Apakah salah utk ke sana membantu serba sedikit..

Td aku dah terbaca satu post yg best la jugak.. Guna kayak tu.. Tp .. Dan tpp.. Aku xberapa pandai nk berenang.. Huhuhu.. Katanya arus deras di sana.. Apa2 pun aku disini mendoakan kesejahteraan mereka disana..

04 December 2013

Kita ditipu syiah celaka...!!!!

Assalamualaikum..
Inilah akibat dari kelalaian kita.. Dalam ilmu hadis.. Sehingga terkabur dgn hadis2 yg dhoif dan maudu'... 
Sebelum ni kita dimomokkan dgn hadis yg menyatakan Nabi semasa sakarat al-maut diantara menyebut ummati...ummati..ummati.. Sebenarnya adalah tidak sahih..
Itu pentingnya kita mentakhrij hadis supaya hadis yg kita gunakan hadis yg sahih.. Dan ada juga hadis yg dhoif sekadar diamal dgnnya ttp tidak dijadikan hujah.

Tahniah buat Salwa Afiza & Rostam (^___^)

Assalamualaikum..
Skrg ni dah bulan 12.. Sekejap ja masa berlalu.. Usia perkahwinan aku pun dah nak cecah setahun.. Sebulan lagi dah 2014.. Hujung tahun ni mmg la sibuk dgn kenduri.. Musim mngawan (kahwin) kat malaysia ni bulan 3,5 dan 12.. Hehehe..

Baru2 ni aku sempat gi kenduri pasangn salwa afiza & rostam..jiran dan kawan baik isteri aku.. Hehe Perkahwinan kali ni beza skit dr yg lain sebab suami salwa pegawai tentera.. So.. Lalu bwh pedang la.. Hehe.. Diiringi bag pipe..

Yang mana lebih Ilmiah ???

Assalamualaikum...
skrg ni di malaysia kecoh dengan BN - Barang Naik..hehe..x dinafikan..smua naik..bermula dengan minyak...dan yang terakhir tarif elektrik..huhu...kita tgk plak lepas ni apa yang nak naik.. sapa yang nak bising...

kat sini ada dua video yang boleh kita tgk dan buat penilaian...:-)

fathul bari


Dr Maza


Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...