23 July 2017

Pengalaman Operation Mata ~ KATARAK

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..harini mata aku dah nampak macam biasa..silau pun dah ok skit.. Cuma ada sedikit kesan operate dekat mata..nampak merah2 gitu..


rehat dlu..sehari sebelum operation mata


Sebenarnya aku xtau pun ada katarak..kisahnya bermula dengan penglihatan aku yg semakin hari semakin kabur..belah kiri sahaja..maksudnya klu pejam mata kanan..mmg kabur la.. Dan mata kiri yg ada katarak ni dia dh tak autofocus..so mata tu statik ja..mcm xberfungsi.. Bukak mata just bg cahaya masuk..itu ja..bukan utk fokus..so mata kanan mmg guna sepenuhnya..tu kadang2 selalu sakit kepala sebab mata kanan dah over..kena rest..

tgk mata kiri tu..nampak sgt selaputnya (katarak)..dulu sbelum ni hari2 mengadap cermin mcm tak nampak sgt pun..tp lepas jumpa doktor..bubuh ubat tu..bubuh ubat ni..last2 nah..nampak jelas...

sebelum masuk dewan bedah..hehe..time nak nak kena tutup nset..pastu bg nurse simpankan..maklumlah..aku sorg je kat spital..tak dak org nak jga.

Lepas jumpa doktor pakar haritu..mmg sah aku akan buat operation buang katatak..selaput.. Dan aku akan dibius sepenuhnya..kiranya xsedar la masa operation tu..
Tempoh masa operate dalam sekitar 3jam mcmtu..aku operate pagi pkul 9.30..habis dalam 12.30.. Tres hantar ke wad lepas tersedar..tp lepas operate..mula2 xrasa sakit..biasa ja.. Dalam tempoh stgh jam ja..dia dah mula..aku muntah teruk..lepas operate tu sampai la bawak ke subuh..lebih 20 kali aku ulang muntah..nurse sampai kesian tgk aku..longlai..berjalan terhuyung hayang..makan biskut skit ja..kluar balik..fuh..penat oo muntah..nak kejang otot perut..plastik mmg standby ja bwh bantal..lepas je muntah nurse dtg tgk siap bg extra plastik..huhu..
bg ubat tahan muntah..xjalan..dia bg minyak angin ntah sapa punya..xjalan.. Last2 baik sendiri ja..maybe effect ubat bius tu kot..korang klu kena bius full mmg akan merasai mcm mana teruk rasanya kesan ubat tu..byk hari jugak nk hilang rasa tu..

lepas operate mmg susah nak tido la.. klu sakit panggil nurse habis kuat masukkan ubat tahan sakit dkt drip..

dlu masa operate spine pun ada muntah jgak tp tak teruk..mgkin mak ada sebelah..jaga..kali ni dok dlm wad sensorg..huhu..
Lepas operate mata ok..tak sakit..dalam sejam lepas tu terasa mata seolah2 nak terkeluar..sakit naik sampai ke kepala.. Masa tu baring xkena..duduk xkena..tekan emergency button..nurse dtg..bwk jumpa doktor..rupanya tekanan air dlm mata tinggi.. Doktor buang air plak dlm mata..tp proses ni simple skit..just ttik ubat bius dlm mata..kemudian rasa kebas mata.. Dia ambik jarum..cucuk biji mata dalan dua tiga kali cucuk..kluarkan sikit air..bg kurang tekanan.. Haaa..barulah lega skit..blh la tidur sekejap..kemudian dtg sakit sekali lagi..buat proses yg sama..kata aku mgkin kena buang sikit demi skit..nak bgi tekanan sama mcm mata sebelah..maybe xblh buang sekaligus..huhu..

lembik ooo klu seharian muntah..time energy 10 - 15 % ja..jln pun kena bongkok kan badan..terhuyung hayang..

lepas tu..dalam dok muntah apa.smua tu..sakit dtg balik..kali ni aku mmg stress..doktor tak dak woiii..nurse dah gelabah byk kali kol doktor tak angkat.. Pastu nurse tu buat report.la..pesakit dah meraung2 sakit..doktor takdak..jd apa2 sapa nak jawab beb.. Tgk pagi tu doktor tu gegas dtg jumpa aku muka mcm bersalah..cko sori bagai smua..aku xpeduli..jnji buat aku kurang sakit..sekali.lagi proses kluarkan air dlm mata..tekanan stabil..dan keadaan semakin baik..blh rest..

klu boleh senyum tu kira kurang la sakit..

Dan aku kena tahan dlm 2 hari lagi dlm wad..sgt2 boring..rasa terganggu pun ada..setiap 2 jam kena ttik ubat dalam mata..ko tidor pun nurse dtg kejut...huhu..pagi2 nurse cuci mata.. Masa lepas operate mata kita akan rasa mcm baru lepas pakai spek yg ada power tinggi..xblh nak serasi lagi..mcm nak melangkah longkang..naik tangga..rasa mcm janggal mcm mana ntah..haha..
Balik tu terus pakai spek gelap kot..dpt la mc sebulan..haha..alhdmlh..rezeki dpt rehat..apalagi..balik kedah la.. Masa balik tu doktor palin kanan sekali dkt ward tu ada ckp..dia mintak maaf bg pihak doktor yg bertugas mlm tu..aku sakit pastu tak dak doktor..aku ckp its okey..haha..


Skrg ni aku pakai lens tiruan..kena titik ubat takut mata kering..nasihat doktor..penglihatan aku ok la dr xnampak langsung..cuma klu nak sharp kena buat spek la..diorg ada check power aku..100jugak beb..huhu..silau 100.. Hmm tp xpa..mata kanan okey ja..blh cover mata kiri.. Cumalepas operate klu ttup mata kanan mata kiri stil blh nampak, baca dan memandu lagi la..haha..klu dlu masa memandu tiba2 mata kanan masuk habus..tinggal mata kiri..alamatnya kemalangan la..sebab mmg tak nampak langsung..


Hasil perbincangan dgn doktor hari Isnin minggu lepas..diorg akan pantau lagi 3 bulan..nnti next appointmnt jumpa doktor..diorg akan bgtau perlu atau tidak nak laser mata..tengok perkembangan mata mcm mana..


Bg sesiapa yg ada katarak..ibu atau ayah yg xberapa nak nampak sebabkan katarak..nk berjalan pun kena pegang sana sini sebab xnampak..buatlah operation buang katarak.. Wlupun mereka xnak sebab takut dan sebagainya..pujuklah..xdaklah teruk mana pun sakit dia..habis kuat sekejap ja..huhu.. Tp hasilnya dpt membantu penglihatan pulih sediakala..

dan lepas operate tu doktor bagi aku mc hampir sebulan..mulanya niat nak rehat2 di KL ja..tapi dah dpt mc hampir sebulan tukar plan terus..esoknya tu terus balik kampung..haha..apalagi..cabut la..aku balik perak dan kedah..hehe..










No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...