19 August 2013

Aktiviti memancing udang galah :: Kuala Selangor

Assalamualaikum..

harini aku nak kongsi cerita dan pengalaman berharga masa pi memancing udang galah semalam..padahal aku cukup xsuka memancing ni..memboringkan..tp klu dengar mancing udang galah, mancing di laut (naik bot), memancing di sungai  (naik bot) aku okey ja..tp pastikan naik bot..bukan apa..klu memancing statik ja..aku xsuka sgt la..tp klu laut best la..sat2 tukar lubuk..sat2 tukar lubuk...mcm sungai naik bot leh pi tempat yg best nak memancing.. sbnrnya aku last ikut org pi mancing masa tahun 2010..hehe.. tu pun tgk ja..xpegang joran..tp kali ni terbaik..hehe.. Lokasi pilihan kali ni Kuala Selangor. Sebenarnya ustaz kat pej aku ni ajak..aku on ja..tp xbawak isteri ni..syg anak tangan2kan.syg isteri tinggal2kan..eh betul ka?? hehe..

Tempat ni dekat dgn Cendol Bakar Kuala Selangor..bukit rotan..yg special tntg Cendol ni..adalah kedai cendol ni ada drive thru..hehe..pelik kan..cendol ada drive thru..hehe..dan jgn pikir pasal mcm mana cendol itu dibakar..sebabnya cendol tu mcm cendol biasa..Bakar tu nama org..hehe..mgkin ownernya..so jadila Cendol Bakar..hehe..tipah tertipu kau..hehe..tp aku xdpt la nak rasa sebab sampai awal sgt..kul 10 pagi..kedai tu bukak dlm tghri kot..nak ke Sungai kul 10.30..mmg xsempat..huhu..len kali dtg lagi..tempat dah tau.. :-) dan lagi special free refill dan jugak free kpd fakir miskin dan org OKU (kena tunjuk kad jkm).. :-)
credit picture : http://www.suanie.net/

Semangat aku nak naik bot dan mancing udang..sarapan nasik lemak ja pagi tu..tp hujan turun renyai2..ingat kan mcm dah xjadi..tp tgk2 cuaca ok balik.. apa lagi ambik pancing udang dekat pangkalan..ada la dlm 5 batang..pastu xlupa jugak bwk mancing biasa kot2 dpt ikan..hehe..bwk dalam 3 batang..tu smua member ustaz aku punya..dia org kampung situ..aku dgn ustaz aku ja yg dtg dari KL.. kami naik satu bot 4 org.. termasuk tekong sorg..Sebenarnya tempat tu agak famous dengan Udang Galah bila kena timenya..tp bila sampai kat pangkalan..tgk kereta dah byk...mgkin diorg yg dah sampai pakat2 turun pi cari udang dah..kami mcm lewat skit la..hehehe

Umpan kami gunakan udang2 kecik utk dapatkan udang Galah..org kampung situ dah muak makan udang Galah..tp depa ttp cari jugak, sebab udang Galah ni ada harga.. dah pasang 5 pancing udang..sambil2 tu pasang jugak utk ikan..kot2 dapat Patin..sebab buah Berembang masak elok, lebat..mungkin Patin byk.. Ikan Patin Sungai di Kuala Selangor tu makan buah berembang..buah tu bau wangi2 masam2 skit..tp isi dia xla lembik sgt..xkeras sgt..sebiji buah tu potong nam..
kira2 dlam 15 minit atas bot, cari port pasang joran.. mata kail sudah mengena..kawan ust tu punya joran.. tp bukan udang..ikan patin.. terkejut punya pasal..tertepis joran ikan yg sebelah lagi satu.. sebab skjp ja dah makan..hehe..xdan nak stndby..pa lagi..jorang tu dengan selambanya jatuh ke dalam sungai..mmg xsempat..berlaku dgn pantas..hehe.. Sungai tu plak bukan cetek..dalam kot.. huhu..apa2 pun naik kan ikan dulu.. selepas bertarung dpt la buah mula..sekor ikan patin dalam 2 kilo lebih.. haha.. dah naik ikan baru tekong tu kluarkan joran dia..pasang batu ladung yg berat dgn 3 mata kail..katanya nak cari....dlm hati aku kata cmna nak cari..dalam tu..tekong tu dgn sekali baling ja..dah dapat tarik joran yg tenggelam tu..tp skill dia tu ikut fizik jugak..hehe..dia tgk arus..kemudian tgk kedalaman..sebab masa joran nak jatuh dia akan ambik jarak utk sampai ke dasar..terbaik la..hehe..

Setelah hampir 4 jam..udang galah xmao nya..xtau la kenapa..ingatkan kami ja yg xdpt..tp semua yg datang tu xdpt..klu dpt pun sekor dua ja..kata org pakar kat situ..sebab ujan..air sejuk udang tak mao.. klu tgk gaya air mmg air udang dah..tp yg bestnya nasib bawk jorang stndby..dpt la 6 ekor patin dinaikkan..termasuk aku naik kan sekor..hahaha..first time dalam hidup naikkan ikan patin.. xberat pun..sekilo lebih ja.tp yg paling berat kawan ust yg naikkan..dalam 4 kilo lebih..

lepas zohor sambung balik...ttp xdak udang Galah dan dpt lagi 2 ekor ikan patin..hehe...jumlah smua jadi 8 ekor..hehe..tgkpn terbyk haritu..org2 yg lain xdpt apa..sebab depa bwk joran udang semata2..

abg ni pandai bersiang ikan patin..rilek ja..pastu dah siap potong2 apa smua..boh dalam jaring terus basuh tgh air sungai tu..yg bestnya sungai tu tepi dia mcm berselut skit..jd bila basuh mcm kena la selut tu skit..tu yg hilang hanyir kot..hehe..kot mana pun yg terbaik tu bahan semulajadi jugak :-)


utk ubatkan kesedihan....malam tu kami jalan2 di tempat tumpuan org ramai..dalam dan luar negara..kelip-kelip kampung kuantan..cuma kitorg pergi xkena masa..pergi time bulan cerah..hehe..nampak tu nampak..tp cantik lagi klu time bulan gelap..
Apa2 pun satu hari semalam sgt enjoy bagi aku..hehe.. lepas ni nak pi laut plak la..hehe..

3 comments:

  1. Kalo ade boye byk udang. Kalau xde boye...udang dia pegi mana? Pergi raya?

    ReplyDelete
  2. hmm..bercuti kot...haha..xpa..repeat next time

    ReplyDelete
  3. Broo..
    Boleh join tak.....pancing udang galah kalau boleh call saya 013 6985771

    ReplyDelete

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...