10 December 2012

Ujian HIV :: Klinik Kesihatan Bandar Seri Putra

Hari ni aku buat hiv test.. Mula2 pening gak..nak buat kat mana satu, selangor ka, kedah ka, Sebab setiap negeri lain caranya.. Sorg yg Penang ckp kena ambik borg hiv dekat pej agama, kwn yg trgnu pun ckp cmtu.. Yg kedah plak ckp borg hsptl dah sediakan.. Selangor je tak tau.. Sebab aku nk buat kat slngor.. Terpksa la tlpn klinik kesihatan yg dekat dgn rumah sewa aku.. Kol ja dia ckp blh buat hiv, setiap isnin hgga khamis .. Hnya pkul 2.. Hmm.. Xperlu appointment.. Yg tu nak dgr tu.. Yg best bg aku, tmpt ni baru, xramai dan  tak sesak mcm hosptl kajang.. Menunggu pun xla lama sgt..(tempat lain xpasti)..Sejam setengah jgak la...yg tu termasuk sesi kaunseling yg pihak klinik anjurkan, bagus jugak bagi aku klu diadakan sebegini, sekurang2nya aku terdedah dgn apa itu HIV..mula2 ambik mudah jugak..skrg ni kena lebih berhati2, sebab apa yg aku paham tadi, HIV ni ada 2, Pembawa dan Pengidap..jadi yg bahayanya pembawa..sebab fizikal dia seperti org biasa ja,mmg tak boleh kesan..melainkan dgn ujian darah, sebab tu klu org kemalangan jgn main pegg atau angkat ja, darah dia kemungkinan ada virus HIV...kemudian aku didedahkan dgn Pra perkahwinan dan Perancangan Keluarga..Nurse buat talk tu..rasa mcm g kursus plak...pastu ada la nurse tu sebut skit pasal simptom awal kehamilan, loya2 pa smua tu, pastu dia kata jgn lupa gi check dan buat buku..kemudian pasal jarakkan kehamilan (bg kaedah caesar).... Alhmdlh.. Dipermudahkan segala urusan..Selesai Ujian HIV..langkah seterusnya..sipakan borang nikah..sebab lepas ni nak kena bg pada pihak perempuan plak.. ujian HIV free tau, klinik kerajaan je la (tp rasanya Ujian HIV utk Nikah hnya Valid dr hsptl kerajaan) tp Kena la seringgit, dftar pesakit luar.. :-)


sessi kaunseling

No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...