19 July 2017

Kenduri Kahwin Adik :: Hafiz & Effa

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..adik aku dah pun kahwin..lepas ni pandai2 la sebab dah jd suami..kena ada tgjwb..selalu harapkan mak jesebab duduk dengan mak ayah.. bila dah kawin mmg kena ada tgjwb terhadap isteri..lepas tu anak dan mertua apa smua.. jgn ingat kawin benda mudah je..

Majlis Akad Nikah

Kakak dengan Akif bergambar..Fateh ambik gambar..konon kamera la tu..padahal calculator je. khazanah tu ada dalam beg galas fateh la..segala mak nenek ada dlm beg dia..


Akad Nikah selepas Solat Jumaat, Majlis Kahwin Hari Ahad.

Kenduri adik aku, diorang plan nak buat majlis serentak..majlis lelaki & perempuan..Dewan Agrofarm di Sik, Kedah..Tempat tu siap dengan chalet..belakang dewan ja.. Katanya nak cut cost..okey lah tu.. aku pun klu boleh nak je kawin cut cost ni..tambah2 yang kahwin beramai2 tu..mmg cut cost giler2..bayar murah..dapat pakej full lagi..termasuk pakej honeymoon. tapi masa aku kawin dlu tak dak pun kawin ramai2 ni..xfamous lagi..skrg kawin reramai ni dah famous..siap pakej bagai..
kami 4 orang ayah buatkan baju..baju isteri pakai yg sedia ada..hehe.. jimat.

Nurul Fatehah Humaira

pergi mana pun fateh..2 benda ja yang penting bagi dia..beg galas & botol susu..

cantik tak baju kami.? tokwan la yang buatkan..hehe..tq tokwan.

Tema Bollywood la sangat kan..haha..so ingat aku nak beli ja kurta untuk anak2..tapi ayah aku dah buatkan utk diorg..termasuk baju aku sekali..hehe..thanks ayah..

Pengantin sampai.

tema bollywood

Sebahagian Family Aku..

Makanan plak tak ambik catering..kitorang masak sendiri..belah perempuan sediakan separuh..belah lelaki separuh..ok la..jimat banyak dah kat situ..

Akar Tongkat Ali

Isteri adik aku orang kampung di Sik..diorg punya dialek klu ckp susah org biasa nak faham..dialek ke arah siam sikit.. masa tu diorg ada jumpa tongkat ali dekat hutan..bwk balik..tarik guna jentolak okey.. aku ada la ambik skit..hehe..racik2..jemur..buat teh..minum..badan sihat.. tapi pahit berdengung la..

Mak buat kerabu mangga..ada pelam muda lebih..hehe..buat ala2 somtam gitu..

kawan mak ayah sedekah kambing sekor. Mak suruh aku sembelih..aku ON ja..tp pisau nak yg tajam la..klu tak aku tak nak..huhu

ayah cakap ni GOLOK (parang) arwah tokwan punya..mmg pisau sembelih..jadi mmg tajam lah..hehe..

sebenarnya sembelih kambing atau apa2 yang kecil aku berani ja..tapi utk sembelih lembu aku belum ada keyakinan walaupun dah ramai yang offer masa raya Qorban..huhu..mgkin aku kurang yakin dengan org yang pegang tu kot..klu pakai mesin aku ok ja..pegi sembelih gitu ja.. sebab klu daging lembu komersial atau import mmg diorg guna teknologi.. klu pegang2 gitu bila nak siapnya..sekor pun dah ambik masa..

rezeki..dah orang sedekah kambing..ambik je la..blh buat kurma kambing..hehe..standard kambing seekor RM700 ke atas tau..

siap dipotong dadu..buat kurma kambing..


Ikan talang kering siap dibasuh untuk buat gulai. 

yang ni plak ikan keli..utk digoreng dan dileteakkan sambal.. jadilah keli sambal..hehe

tgk mak besiang ikan baru tau ikan keli ni ada satu benjolan dekat pipi ikan tu..katanya ketulan hanyir..bila buang yang tu..InsyaAllah ikan keli tak hanyir..haha..dulu tau makan je..

menu2 ni smua tambahan saja..sebab sebahagian makanan sebelah lelaki dan sebahagian makanan sebelah perempuan.. mcm2 mak dengan ayah masak..termasuk laksa legend mak..hehe.. anak2 ramai blh lah bantu membantu.. Sebenarnya ayah aku antara tukang masak bagi kenduri2 sekitar taman aku ni..setakat ayam masak merah..gulai. dalca.. masak kurma apa semua tu..dah expert la..hehe..sampaikan masakan pengantin pun ayah aku sediakan.. masa kenduri kawin aku dlu..ayahlah yang masakkan kami punya lauk pengantin..terbaik lah..

Apa2pun semoga bahagia buat adikku hafiz dan effa..Selamat Penganti Baru..



No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...