18 July 2017

hARI tERBUKA ARMADA KE 83 TAHUN 2017 ~ Lumut

Assalamualaikum..
Ini post throwback punya..pasal terlupa hari tu nak update..lepas tgk2 gambar baru teringat..hehe
apa2 pun kita kongsi serba sedikit.. Hari terbuka Armada jatuh pada bulan April setiap tahun..28-30 April 2017

Hari Terbuka Armada ni sebenarnya aku dah biasa pergi sejak tahun 90-an lagi sebab aku membesar di Pangkalan TLDM Lumut. So masa tu pergi sendiri2 ja..ngn kawan2..pihak base sediakan bas percuma lagi..event dari pagi sampai malam.selalunya 2 hari.dan dibuat pada hari cuti.sabtu dan ahad.
boleh naik kapal..yehho..tapi kena jaga anak masing2 ye..takut jatuh dalam laut..

KD tu maksudnya Kapal Diraja

Masa tu orang luar pun boleh masuk..terbuka untuk orang awam bagi melihat aset2 ketenteraan NAVY. Boleh la korang nak naik kapal2 yg ada di jeti tu..ada kapal kecik, ada kapal besar mengikut kategori kapal. klu ada rezeki, ada kapal2 dari luar dtg berlabuh di jeti TLDM..mmg diorg pun akan join..so kita org awam boleh naik la..

 berlatarbelakangkan  meriam..

amboi..muka garang.mcm hang tuah..haha..fateh mmg susah nak senyum..mcm abi dia jugak la..

Pengalaman aku, aku pernah naik kapal US, Kapal Banglasdesh, Kapal France, Kapal Australia dan ada beberapa lagi yang aku tak berapa ingat..tp masa tu mmg meriah..korang akan dpt free gift setiap kali melawat kapal2 diorg..termasuk poster2 gambar kapal..besar kot..ada pen, ada kipas tgn..mcm2 lagi la.. Pengalaman aku pergi kali ni dah berlainan..kita hanya dapat masuk di deck kapal ja..tempat diorg control kapal la senang cerita..yang ada streeing kapal apa smua tu la.. tapi kalau yang dulu2 boleh masuk sampai dalam perut kapal.. pernah aku masuk kapal KD Mahawangsa dan KD Indera Sakti sampai tersesat dalam tu..mmg besar beb..sebab pintu2 dia korang kena pusing2 baru blh bukak, pastu naik turun tangga yang 90 darjah..hehe..memg best..
amin plak klu teruja nampak sesuatu ginilah gayanya..ooooo..

sebahagian kapal di Jeti air dalam..yang putih tu kapal layar tau..NAVY punya.. semua tu blh naik tau..


Korang jugak berpeluang naik boat pusing jeti dan sekitarnya dengan bayaran. Masa dulu aku pergi ada Boat Laju lagi..mmg best la.. tp yang terkini aku pergi tu cuma ada boat besar yang slow ja..naik pun ramai2..haha..

ni la boat yang naik reramai tu..dah la ramai..slow ja..xbest2..dlu aku pernah naik yang laju punya..hehe..boat PASKAL punya.

Juga disana ada pameran booth yang menarik..ada senjata2 yang kita boleh pegang..blh la trry angkat sniper..hehe..teruja anak2 dapat tgk dan pegang senjata2 ni...

yang ni kita boleh angkat pegang..cuma larat ke tak je la..hehe..dia dah siap lock..

takut tapi nak bergambar jugak..

muka takut2..kakak time ni dah lari jauh dah..tarik tgn umi dia..sebab takut..
terus ajak balik..huhu..

Sepanjang masa di dalam waktu Hari Terbuka ni..ada masa2 pertunjukan khas.korang kena alert atau tgk dlm flyer yang diberi.. takut terlepas..ada pertunjukan khas Pasukan PASKAL, pertunjukan Payung Terjun, Aktiviti tangkap itik, berenang dan mcm2 lagi..best la..sepanjang pengalaman beberapa kali aku pergi..cuaca mmg agak panas..mgkin bulan april tu cuaca panas kot..korang kena standby payung, topi, kipas usb, stroller anak @ baby carrier, bag galas..

cuaca ketika ni lebih kurang 38 darjah celcius.mmg terik,,tapi ttp ramai.

sampai berpayung bagai..klu tak pakai sunblock mmg terbakar la kulit..

budak2 PLKN pun dtg beramai2..


Untuk kepuasan.korang kena spend masa sehari dekat sana..klu dtg dari jauh la..sebab klu duduk dekat kawasan lumut ni..2 hari berturut boleh ja datang..hehe.. tak lupa jugak korang boleh tgk helikopter dekat2.. tapi ada masa2 dia nak terbang..korang boleh tgk..terutamanya masa diorang nak bawa naik group payung terjun..hehe..
siap naik atas lagi..

superlynx

muka xceria mgkin sebab cuaca agak panas

helikopter NAVY
tgk..siap boleh duduk dalam kokpit lagi..tapi anak2 xmau..takut..huhu

klu tghri rembang kat sini tak ramai orang..leh bergambar..hehe..

apa2 pun mmg enjoy la..cuma kena tahan panas dan lasak skit..utk yang perempuan aku galakkan pakai seluar..sebab tangga dekat kapal tu agak mencabar sikit..90 ke 110 darjah beb..haha..aku haritu jenuh la sambil naik tangga 95 darjah kot..hampir2 90 darjah sambil dukung amin..pergh..risau ja jatuh..tapi jgn risau..dekat situ ada anggota bertugas yang akan bantu korang naik tangga.. hehe.. dan digalakkan jugak pakai kasut flat atau kasut sport..jgn pakai selipar atau tumit tinggi.. baju pun pakai tshirt cotton ja..dan spek gelap jgn lupa..
kami tgh tgk pertunjukan oleh PASKAL..time ni betul2 mngadap matahari..jadi anak2 silau nak tgk..terpaksa bagi diorg spek mata kami,....haha.. amin je yg steady..rambut terangkat kena angin laut..

keadaan di atas kapal..kena hati2..tambah2 yang bawak anak kecik..

pastikan diorg jalan belah dalam..kita belah luar..mmg klu jatuh terus ke dalam laut..huhu..

sempit ja laluan..

atas KD KINABALU

ni tangga yang agak curam.. anak2 kami krew kapal yang tolong angkat..aku cuma angkat amin ja sebab dia xmao orang lain dukung dia..menangis..


sumber: https://www.flickr.com/photos/sam4605/
korang tgk mcm mana payahnya nak naik tangga dia..

sumber : https://twitter.com/Mawilla_1
Yang ni tangga 90 darjah..krew dh standby..so klu dah ada anak kecik..baby..bawak baby carrier..atau baby wrap.

sumber: https://twitter.com/Mawilla_1
gigih nak naik..hehe..sesekali dapat naik kapal NAVY mmg xlepaskan peluang..mesti naik sampai ke atas..hehe..



tu la sedikit sebanyak aku boleh kongsi..masuk tak kena bayar pun..kapal plak ada banyak yang korang boleh naik..ada kapal kecik, ada kapal besar dan ada kapal layar (KD SAMUDERA). Orang pun agak ramai jugak la..tapi xdak la sampai tak boleh berjalan..hehe.disarankan datang awal pagi..sejuk sikit..
kapal last..tgk orang makin pusu2 nak naik kapal..

rehat atas kapal..


jgn lupa singgah car booth yang terdiri dari anggota Navy sendiri..support diorg..beli la keychain ka, payung ka, tshirt ka..smua cantik2 tau..


 Lepas setle smua..nak balik..anak2 dah lapar..malas nak makan kat dalam tu..ada ja gerai2 makanan yg bukak..ala2 food truck gitu..sebab dah terlalu panas..anak2 dah start mengamuk2..jln pun dah xnak..terpaksa la aku dukung si kembar tu..ada dekat lebih 30 kg kot..huhu.. cepat2 nak masuk kereta sebab depa perlukan aircond..haha.. last2 makan kat luar pekena cendol dgn laksa..terbaiklah..


 sebenarnya dah nampak masa otw dtg ke Lumut.. tapi time tu tak bukak lagi..so decide singgah masa nak balik..
muka meragam..mula2 tak mau makan..
sebab dah lapar.. 

makan jugak akhirnya..

termenung jauh nampak..maybe dalam cendol tu mcm2 isi yang kakak tak suka..hahaha..lumrah..aku kecik2 dlu pun sama jugak..

laksa dia mmg terbaik..kuah tak pekat tak cair..just nice..

yang ni rasanya paling sedap..sampai kata nak balik buat kat rumah..hahaha..

Baik..utk Hari Terbuka Armada ni..nnti setiap tahun korang tunggu bulan 4..tunggu poster ataupun iklan yang akan pihak TLDM keluarkan..berapa haribulan dan apa aktivitinya..sekian....

1 comment:

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...