15 March 2018

khutbah jumaat :: Satu TRAGEDI

Assalamualaikum..
Baru2 ni aku bertugas sebagai khatib dalam menyampaikan khutbah jumaat di Surau di tempat aku berkerja. Berlaku satu peristiwa yang tak sepatutnya berlaku..tapi tu la..aturannya begitu..dugaan betul.. seperti biasa sebelum baca khutbah pada hari bertugas aku akan pastikan teks khutbah ada di atas mimbar..check microphone apa smua.. lepas tu turun balik dan bersiap2.. pakai jubah serban, standby apa yg patut..

Nak di jadikan cerita time aku naik nak sampaikan khutbah tetiba teks khutbah tak dak weii..huhu..di ulangi..tak adaaaaa....huhu..rasa nak tercabut jantung.. apa lagi..turun balik la gi cari.. mmg xdak..xpasti apa yg berlaku sebenarnya..mgkin Allah nak bgi kifarah pada aku..hmm..tp mmg hari tu aku dalam keadaan sibuk skit..sepatutnya klu hari nak baca khutbah kena tenang dan tak dak tugas2 lain..fokus pada khutbah..

Puas cari xdak jugak teks khutbah..jemaah dah mula tunggu dan keliru apa yg berlaku sebenarnya.. 5 minit jugak memasing diam yg sepatutnya khubtah dah pun disampaikan .. tp tu la..benda nak jadi.. kebetulan plak pada ketika tu server jais barangkali problem..sebab nak bukak internet di handphone utk tgk e-khutbah tak dapat..bukak pada komputer di pej pun xdapat.. last2 jumpa khutbah yang lama..sekitar bulan 12 tahun lepas punya..guna yg tu ja.. 

mmg betul2 tragedi sungguh..cabaran dan dugaan.. tak pasti aku samada ada org nak sabotaj aku atau bebudak nakal main atau berterbangan (tak mungkin sebab berat jugak teks tu).. 
semoga dapat iktibar daripada kejadiaan haritu..hehehe


No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...