01 March 2017

Katarak Mata - HUKM


Assalamualaikum..
Terjawab sudah pasal mata sebelah kiri aku ni..rasanya aku dah dapat rasa lebih kurang setahun lebih dah.. bila satu hari tu aku bangun pagi rasa mcm ada taik mata terhalang di mata..genyeh punya genyeh tak hilang..rasa xpuas ja dalam mata..kemudian terasa silau..tp biasa ja..tapi bila tahun 2017 ni aku rasa makin teruk..sehingga satu hari tu aku drive..mata sebelah kanan masuk habuk..jd bila aku tutup mata kanan utk gosok2..nah..mata kiri mmg kabur, kelabu, xnampak..terkejut aku..terus slow kan kereta..risau gak..berhenti tepi..try tutup sebelah kanan mata.sah mata kiri xnampak.kabur.. dalam hati dok pikir ni mesti aku dah rabun.huhu..

Maka bermulalah aku risik2 kedai spek untuk buat spek mata. tp bila aku pergi scan dekat mesin optometri tu mmg mesin tak boleh detect.buat sekali lagi pun still sama ja keputusan dia..orang tu meniaga..mmg nak kasi kita beli jugak spek..so buat manual.. yg test satu kanta tukar satu kanta. sampai la dia bubuh kanta paling besar power..masih xnampak.kemudian dia bubuh kanta silau.aku rasa okey la skit..so dia adjust kanta rabun + silau..okey la..aku pun jadi la beli..pakai 2 3 hari rasa mcm sama ja..tp awal2 pakai tu rasa la selesa skit..haha..ntah la..

sekali lagi aku cek mata.. buat test kat mesin optometri..tp kedai ni bagus skit la..kedai orang ada2..haha..bila dia buat test dia ckp mesin ni tak boleh baca..dia sruh aku rujuk doktor.. risau aku.last2 ada masa lapang pergi klinik bt9 cheras..check..doktor refer pakar mata HUKM. Bila check dengan pakar mata HUKM..sah mata aku ada katarak..serius bila tgk secara kasar mata aku xnampak pun selaput tu..tp bila diorg teropong dalam anak mata aku..mmg ada.. dan doktor sarankan untuk aku buat pembedahan..

InsyaAllah 15hb 3 ni aku akan ke HUKM utk medical checkup, termasuk Xray dan ujian darah.. kemudian hantar ke Pakar Mata dan akan diberikan tarikh operation..fuhh..dengar ngeri kot bila nak operate mata..ngilu ja rasa.. harap2 tak sakit la.. dan kata doktor pakar opereation mgkin pada bulan 4 atau bulan 5. harap2 semuanya berjalan dengan lancar..

Pesanan aku, bila ada masalah berkaitan mata atau kesihatan tubuh badan..jgn teragak2 untuk pergi jumpa doktor..bukan apa..sekurang2 kita tahu apa masalah kesihatan kita..setengah orang takut nak gi jumpa doktor..huhu.. dan sesiapa yang terasa mata kabur2, tak berapa nampak, jumpa doktor terus..jgn terus pergi buat spek mata. jumpa doktor dan diorg akan bgtau masalah apa..klu rabun diorg akan keluarkan result..so blh terus pergi buat spek di kedai spek.. 



No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...