04 February 2017

Anak2 ke surau / masjid

Assalamualaikum..
Mendidik anak dengan membawa mereka ke surau atau masjid utk sama2 solat berjemaah adalah satu perkara yg cukup baik. Tapi hari ni aku tgk ramai yg salah dalam mendidik anak2.. Tak salah ibubapa nak bwk anak2 mereka ke surau masjid.tp perlulah melihat keadaan sekeliling dan kepada anak itu sendiri. Sekiranya anak masih lagi terlalu kecil. Yg bila diletakkan dibawah akan sentiasa menangis.lebih baik tidak perlu dibawa dikhuatiri mengganggu jemaah yg lain.dan anak2 yg jenis atau yg terlalu aktif, sehingga berlari di depan imam, mengusik jam,kunci,telefon,spek mata,dll.kadang2 kita ni bila solat xnak rasa terganggu dengan barang2.jd letak la di depan saf.jd klu anak kita jenis suka usik brg org..len kali xpyh bwk la..tunggu diorg besaq skit baru bwk.

Ada plak jenis ibubapa bwk anak ke surau masjid
Lepas tu tinggal je bebudak tu.. Budak2 klu dh xdak pengawasan org dewasa mmg main la jawabnya..cuba bwk anak dok solat disebelah kita.baru la dia xmain.dia akam turut solat.wlpn dlm keadaan xberapa sempurna
Sekurang2nya dia xbuat bising.. Pasal saf jgn risau.tak batal pun klu ada budak kecik kat situ..panjg perbahasannya..

Ada org kata.ala biasala budak2..memg bising.. Ye.mmg pun..tp kita kena didik dia dr awal..nnti dah besar dia beranggapan bahawa nak main di surau..di surau tmpat main.. Aku xkisah sbnrnya bila solat kedengaran suara budak2. Biasa la.aku pun masih blh fokus utk solat..tp yg geramnya budak2 yg dah besar dah..dah bersekolah dh..masih berlari2.menjerit2. Sehingga sgt2 terganggu solat..

Anak2 aku..aku warning..klu bising.aku xbwk dtg surau..sampai masa depa okey aku bwk balik ke surau masjid..klu masih xokey..duduk dirumah je la..menangis nak ikut pun aku xbwk.. Masa kecik ni la nak didik.. Aku perasan. Ada org ckp.ala budak2 kecik mmg mcm tu.. Dia mmg buat bising..bwk jela pi surau masjid. Kesian depa.. Okey..klu rasa cara aku xokey. Xpyh ikut..cara aku utk anak2 aku..senang cerita.. Melentur buluh biarlah drpd rebungnya..

No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...