20 July 2013

Mengerjakan Umrah bersama Sahabat... Part 3

sambungan dri part 2..
hotel2 dan sekitar di madinah sememangnya tiada kuasa elektrik.. kecuali masjid Nabawi kerana dia menggunakan kuasa lektrik berbeza dgn bandar madinah.. Hampir semua hotel sibuk sebab pihak hotel menggunakan generator masing2..hotel yg hebat seperti hilton madinah pun tak dak letrik jugak..guna generator...bila guna generator terbatas la penggunaan kuasa nya..mgkin lift yg byk hnya blh guna 1 sahaja.. lampu dalam bilik hnya ada lampu kecemasan ja.. sbnrnya dah hampir 4 hari bekalan lektrik xdak.. dan ada saebuah hotel tu guna terlampau lebih generator dia..habis terbakar..huhu..penuh bomba datang padamkan kebakaran pagi tu.. kecoh..

video
sory..video ni gegar2..huhu..

Pagi hari pertama kami di madinah...terlena dan sgt2 letih sehingga solat subuh hnya di hotel..xsempat nak pi masjid wlpn dekat..tp semalam sampai pkul 2 3 pagi..jadi tak tau kedudukan hotel dgn masjid..hehe..pagi tu ust Zul dtg kebilik kami ajak keluar sarapan.. sebenarnya hari kami sampai tu hari jumaat.. makanan yg pertama di madinah adalah 'kaki kambing' atau lebih dikenali 'paya'..memg sedap..terbaik lah..mkn dgn roti..hehe..mkn punya makan terlewat nak pi masjid solat jumaat..

ni lah paya tu..tapak kaki kambing..hehe..cicah ngn roti..perghh...sedapp
potong dgn air seven up..buang lemak2..
ni dia ust Zul..kepala yg ajaq kami makan paya..hehe..masa ni sblm jumaat..
aku tgh beli syawarma..hehe..ala2 kebab..tp sedap lagi..

wlpun sejam awal pegi..sbnrnya itu adalah waktu yg lewat..org kat masjid dah melimpah2 dah.. Ust Zul ajak masuk jugak..katanya dia nak ajar cara nak masuk masjid nabawi..dgn bwk kasut sampai kedalam.. sampai dekat rak..ingat no.. last2 kitorang sempat solat di tgh2 masjid..tmpat org lalu lalang pd hari kebiasaan..tp hari jumaat mmg xdak laluan dah..hehe..mmg sempit sebab padat sgt..huhu..
sembang2 di kawasan lepak org2 arab..sbnrnya kwsn ni panas giler..54darjah celcius..dan kami lepak sekejap..beli makanan mkn kat hotel..hehe..sejuk skit ..:-)
ceramah@kuliah selepas solat jumaat..tp bahasa Urdu
bergmbar bersama-masa ni melawat kawasan sekitar masjid Nabawi..ye la..nanti nak kena bwk jemaah kena terang serba sedikit..tak la tergagp2
tu dia..pak sheikh2..

Setelah penat melawat kawasan..hehe..dah cam sikit2 ..penat..dahaga..air zam-zamlah pembasah tekak kami..
sedap ooo....sejuk...air zam2 sejuk
Alhmdlh.. kami di madinah tiada masalah..wlpun ada seorg jemaah yg hilang hampir 24 jam jugak la..alhmdlh  nasib baik jumpa..hehehe.. kami sempat pi ziarah tempat2 bersejarah dalam islam.. sempat masuk raudhah..sempat menziarah makam nabi.. dan peristiwa yg paling best adalah selipar aku dan ust wan hilang..hehe..wlpun kami letak selipar 3 pasang sekali..tp kami berdua hilang, dan ust syahir xhilang..kluar ja masjid..lalu kawasan yg agak panas..membuatkan kaki rasa nak terbakar..panas sgt..huhu..melompat2.. sampai pagar luar masjid ada org jual selipar..beli terus..hehe
laman masjid Nabawi

dan  bg sesiapa yg nak mengerjakan umrah..waktu nak beli barang beli dekat madinah siap2..nnti xkelam kabut dah..sampai mekah blh rilek ja..xpyh pening pasal barang2..tp jubah adalah murah di mekah..


No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...