03 May 2018

OLIVIE Plus 30x :: Kuning @ Jaundice Baby

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..
kelahiran anak yang ke-4 ni berbeza dengan yang sebelum2 ni..
Aku dan juga wife mmg kumpulan darah 'o'.. so kebarangkalian untuk anak kena kuning adalah sangat2 tinggi.. 
Kelahiran yang pertama kami adalah anak kembar..lelaki dan perempuan (Fateh & Fatehah). dan kedua-dua kena kuning..malah..si adik (fateh) kuning dia naik mendadak tinggi sampai terpaksa masuk dalam wad.. duduk bawah lampu biru..apa ntah nama dia..tp mmg baby akan dibukakan baju.tinggal pampers ja..pastu tutup mata dengan penutup mata.. kakak alhamdulillah..ada kuning tapi tak teruk sangat sampai masuk wad.. 

Dan kelahiran yang seterusnya anak yang ke 3..pun sama jugak..kena kuning jugak..naik tinggi..pastu susah nak turun..jenuh ulang alik pergi klinik..kesian baby asyik kena cucuk ambik darah.. macam2 petua try buat..ikhtiar..lama jugak la..dan akhirnya turun jugak kuning..

Dan kelahiran kali ini..anak yang ke 4..lepas lahir..sehari dok wad..terus boleh balik..klu anak2 yang sebelum ni bila dah balik rumah..mula naik kuning.. tapi baby yang baru ni..steady ja..pastu hari yang ke 4 bawak ke klinik check up..ambik darah..bacaan kuning paras line ja..mcm ada tak ada ja.. tapi bagi aku tgk mcm xdak..sebab klu anak2 yang dulu..ketara sgt nampak kat muka..
ok..doktor xpuas hati dia sruh datang lepas 3 hari..tgk mcm mana.. sebab dia kata baby baru lagi..bila dtg balik ke klinik..ambik darah..yes..mmg xda kuning..Alhamdulillah.. klu tak dlu hari2 kena dtg klinik ambik darah..utk bacaan kuning.. Alhamdulillah..baby aku kali ni terhindar dari kuning..

kat sini aku boleh simpulkan

Kelahiran pertama (anak kembar) anak 1 & 2
- wife amalkan salindah

Kelahiran Kedua anak ke 3
- wife amalkan shaklee

Kelahiran Ketiga anak ke 4
- wife amalkan makanan sunnah..alhamdulillah terhindar dari kuning

Pertama MINYAK ZAITUN
Minyak Zaitun
aku belikan Olivie 30plus.. harga dalam seratus lebih tapi kesan dia sangat baik..aku pun makan sama jugak..utk kolestrol..

 
cuma rasa dia agak lain mcm skit..mula2 wife aku tak blh nak telan..tapi mmg aku guna kuasa veto utk paksa wife telan jugak..haha.. akhirnya xdak masalah dah..skrg sruh mkn sambil senyum ja..



Kedua JUS DELIMA
Jus delima ni tak dak campuran tau..mmg direct perah..tak campur apa2.. kadang2 dekat pasar malam pun ada juga orang jual perahan jus delima..ok..boleh ja beli..cuma yang brand ni dia organik..high kualiti..agak mahal skit..


Ketiga SARI CUKA TEEN



yang ni plak..cuka teen..berbeza dengan cuka kurma dan cuka epal.. klu korang ada gastrik sekalipun ttp boleh ambik cuka teen ni.. klu cuka kurma dgn cuka epal..jgn cari pasal org yg ada gastrik tu..bagus utk dalaman.. korang boleh tgk khasiat dia dalam website olivehouse.. 

Makanan-makanan yang aku bagi utk wife makan ni semua ada disebutkan di dalam Al-Quran.. Alhamdulillah..sangat berkhasiat.. hidupkan pemakanan sunnah dalam keluarga korang..
Semoga kita mendapat manfaat dan diberikan kesihatan yang baik.





No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...