14 February 2018

lukisan pertama dari Fatehah

Assalamualaikum..
Anak-anak aku ketiga2 dah mula pegang pensel..masa fateh dengan fatehah dulu diorg lambat skit..dah dekat 3 tahun baru nak mula pegang pensel..bila pegang diorang kekok skit.. tapi takpa..just bagi dulu..nak pegang mcm mana biar..asalkan diorg nak pegang..tapi masa tu habis dinding di contengnya..pastu bila time amin plak..adik diorg..cepat je dpt skill pegang pensel sebab dia dapat tiru abg dengan kakak dia.. lagi bertambah lukisan pada dinding..amin baru 2 tahun dia dah pegang pensel dengan betul..dan dah pandai buat bentuk bulat atau 'O'..ok la tu.. abg dengan kakak kitorg ajar depa menulis abc 123..basic..sambil mewarna..so aku akan belikan buku yang mewarna sekali dengan abc tu..mudah..2 dalam 1.. yang adik aku belikan buku mewarna..

sebenarnya aku ada la jugak melukis depan diorg..contoh diorg mintak aku lukis ayam, ikan, rumah dan mcm2 lagi..tapi diorg tgk ja.. sampai satu masa tu..kakak datang kat aku dia ckp.."abi, ni abi dgn umi, pastu kakak, fateh dengn amin.." aku tanya kakak..sapa yang lukis?? dia jawab, "kakak la"..haha..tergelak aku..sapa la ajar lukis mcm ni..tapi ok la..ada la bentuk.. standard dgn umur la.. baru nak ingat wife aku yg lukis..hahaha...

ni katanya abi dengan umi..abi pakai kopiah, ummi pakai tudung, tu yg ada garisan bulat kat kepala tu..sebelah muka tu bukan telinga ye..tu tangan..haha...

yang tepi kiri kanan tu..fateh dengan amin..lelaki so kakak letakkan kopiah..gambar tgh2 tu gambar kakak..bulatan tu tudung sebenarnya..

inilah lukisan pertama kakak.. lepas ni kena ajar teknik2 melukis sebab dia dah mula melukis..bila dia dah boleh melukis baru kita ajar teknik.. sama mcm menulis..biar dia tahu pegang pensel dgn betul dlu..bagi dia biasakan pegang pensel dlu..pastu baru ajar menulis abc123..klu tak..kita dok ajar abc, tapi diorg masih tak boleh pegang pensel dengan betul.. susah nnti..dua benda dia nak kena fokus dalam satu masa..pertama fokus pasal pegang pensel, sekejap atas sekejap bawah.. pastu kedua nak fokus camna nak tulis abc123 tu.. 

No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...