24 July 2015

Bantu kerana VIRAL..!!

Assalamualaikum..
1. Raya baru2 ni viral dlm facebook dan blog tentang seorang ayah dan 3 orang anaknya naik motor berhimpit dari sepang menuju ke penang..penang ke sepang utk pulang berhari raya.. desakan hidup sekrang ni dgn harga barang naik menggila..gst.. dan pelbagai lagi..smuanya mendesak.. sebagai rakyat marhein la yg terpaksa tanggung semua ni..tp pak2 menteri semua kita tgk mcm tak terkesan langsung..
2. Dek kerana viral dlm fb, blog dan juga akhbar..ada yang tampil utk membantu..bukan seorang dua..tapi ramai..Alhamdulillah..itulah rakyat malaysia..sgt prihatin.. sepatutnya begitu la..bila tersiarnya kisah susah seseorg tu..org yg senang tampil utk membantu.. aku menyeru mana-mana tokei syarikat besar2 tu turut bantu..seperti beberapa artis yg dah kaya..tp di sponsor lagi..hmm..yang miskin xdak plak org nak sponsor..hmmm.. mgkin xmemberi pulangan kot..klu sponsor artis kompom2 la ada credit..free iklan..

3. Dah jadi trend di Malaysia bila sesuatu kes dah jadi viral di media masa baru la ramai yang bukak mata nak tolong..sepatutnya tak perlu tunggu viral pun.. tp alhamdulillah la rakyat masih lagi prihatin..cuma yang dlm comment di fb tu..komen ayat mcm sedih, nak tolong sgt2..tapi usaha nak tolong tu xdak pun..nak tunjuk kata dia pun nak ambik port.. zaman skrg ni dah maju...aku yakin skrg org dah ramai guna cimbcliks atau maybank2u..jadi setakat nak transfer seringgit dua utk derma xjadi masalah la..
Apa2 pun media masa sekarang banyak membantu dengan menviralkan keadaan dan mendapat perhatian segera masyarakat dan tindakan segera diambil.. sebagai contoh kes di atas..ramai ja nak bantu bagi kereta dan sebagainya.alhamdlh... viral ni pun rasanya sampai kepada pekerja2 pusat zakat..atau admin page zakat tu sendiri,,tp biasala..zakat xmudah utk buta2 memberi..perlu isi borang itu ini..naik tingkat itu ini..jumpa orang itu ini.. semoga kita masyarakat terus peka dengan masyarakat kita disekeliling yang susah, miskin dan terbeban dgn kos sara hidup..ingat duit yang kita dpat bukan sepenuhnya hak kita..di situ ada hak2 mereka yang perlu kita tunaikan.. indahnya Islam..Islam is Way Of Life...









No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...