27 February 2014

PBS menyusahkan?? Tak wajar?

Assalamualaikum..
Skrg ni PBS ni satu sistem utk murid2 sekolah.. Yg menjadi topik hangat skrg ni.. Sampai ada undian di website utk melihat sejauh mana penilaian org awam..

Aku nak jugak beri pendapat.. Rasanya tak salah bila beri pendapat.. Sebab isteri aku juga terlibat dgn PBS ni..

Pertama: aku setuju sekiranya penilaian murid ini menggunakan sistem.. Sesuai dgn negara kita yg menuju kearah negara maju.. Tp adakah di semua sekolah internet mereka berkelajuan tinggi.. Berapa lama kita tahan klu online ja sangkut2.. Nak kena tunggu berejam2.. Banyak benda lagi boleh buat.. Dan ini menyebabkan cikgu tak fokus utk mengajar.. Bagi aku kena ada kerani yg buat kerja key in data ni.. Cikgu bagi dlm bentuk bertulis ja.. Klu sistem jenis laju gilaaaaa tu.. Aku setuju.. Sebab berpandukan pengalaman isteri aku, sistem asyik x okey ja, internet slow.. Tangguh esok.. Esok tak ok tangguh lagi.. Tangguh dan tangguh menyebabkan gangguan pada kerja lain..ingat.. Cikgu skrg bukan mcm cikgu dlu.. Skrg kokurikulum la, tuisyen la, hari minggu kursus la.. Aku tgk guru skrg adalah sgt2 sibuk.. Bukan apa.. Aku takut mutu pembelajaran kurang memuaskan..

Kedua: tgk contoh2 sistem pendidikan negara luar.. Bukan bermakna kita tiru ttp kita buat contoh.. Klu buat penambahbaikan nescaya akan okey.. Bahkan lebih baik lagi hasilnya nnti..

Ketiga: buat situasi win win diantara pihak kementerian dan guru2..

Diatas ni cuma pendapat peribadi aku.. Klu nak kekalkan tanpa peperiksaan boleh.. Tp perlu kepada penambahbaikan yg byk.. Tnya dan rujuk pada yg ahli..
Jgn paip bocor, nak repair tnya pemain bola.. Contoh.. Hehehe

Sekian..

No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...