06 May 2013

Kemalangan Maut Di hari Mengundi 5.5.2013




Sedang tv, berita dok hangat sibuk dgn pengiraan undi dan keputusan kerusi Parlimen dan DUN utk Pilihanraya ke 13 ni..satu kmlgn ngeri berlaku..melibatkan bas.. Allahuakbar.. mgkin berita jam 12 kot ada cerita kmlgn tu..tp xkisah la nak kluar bila pun dalam berita..yg pentingnya..aku mmg xpuas hati dgn cara pemanduan bas di negara Malaysia ni..td masa habis mengundi di kedah..aku menuju ke Ipoh..bawak isteri mengundi disana..dalam perjalan di hgway..bas mcm biasa la..dok line kanan..dgn kelajuan 110..apa dia ingat bawak kereta ka..aku membebel sorg2..isteri buat deq ja.tertera blkg bas tu 80/90 ja..hang tu dah la bawak penumpang yg ramai..hmm...klu kerajaan xambil pengajran atau tindakan selamanya mcm tu la.. mana pergi nya org yg pantau kelajuan bas,..takkann time raya ja nak pantau..time tak raya lagi la kena pantau..kereta kat hgway xbyk..time tu la depa nak laju..aku penah bwk 120km/j tiba ada org angkat lampu tinggi kat aku..tgk2 bas..mmg jgn harap aku nak bg can potong keta aku (mmg bengang time ni) ..dan mana perginya bas yg kononnya boleh detect kelajuan? yg memaksimumkan kelajuan? katanya bas dikawal oleh GPS.. tp smua tu mcm xberkesan ja.. aku bukan nak membebel..tp tu la kenyataan..aku pengguna tegar lebuhraya..so aku tahu..hampir setiap hari aku menggunakan lebuh raya utk ke pejabat..dan hampir setiap minggu aku menggunakan lebuhraya utk pulang ke kg.. ternyata pemanduan bas mmg membahayakan.. kita ada traffic(peronda lebuhraya), kita ada SPAD, kita ada JPJ..xkan guna time ada perayaan ja.. sekali kena byk nyawa yg melayang..

kemudian td sampai di Ipoh aku pi melawat maknjang aku di hospital Pantai, terserempak dgn Pakteh aku yg jugak kebetulan sampai ke sana utk melawat maknjang..dan dia juga bercerita tntg perjlnan dia dr kedah ke ipoh, dua biji bas dok berlumba..kawan ni potong, kawan nu potong balik..hmm... tp aku klu guna bas, klu tgk laju ja, aku berani utk kedepan bgtau drebar tu.. nyawa beb..Islam mengajar kita utk memelihara nyawa..apatah nyawa diri kita sendiri..

sama2 mencari jln penyelesaian utk semua ni..

*aku tau pun sebab mmg aku D'sasa bagtau mak dia di hospital kelam kabut dgn pesakit2 yg dibawa masuk ke hsptl akibt kmlgn..aku carilah kat internet..dlm tv mmg xkluar dah..smua perihal PRU..huhu

No comments:

Post a Comment

Followers

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...